Δευτέρα 16 Μαΐου 2011

Κριτική και Πρόταση - Ελεύθερη Πρόσβαση στα Τρία Πηγάδια

ΘΕΜΑ: Πρόταση στον Δήμο Μυκόνου για την διαχείριση των Τριών Πηγαδιών.


Τα Τρία Πηγάδια είναι ένα από τα γνωστότερα μνημεία[1] της Μυκόνου. Μυκονιάτες και επισκέπτες του νησιού έχουν αναφαίρετο δικαίωμα  ελεύθερης πρόσβασης και επικοινωνίας με το μνημείο χωρίς κανένας να μπορεί να τους εμποδίσει.
Στην περίπτωση των Τριών Πηγαδιών, δυστυχώς αυτό το δικαίωμα έχει αφαιρεθεί. Η διαχείριση του μνημείου έχει περάσει εν λευκώ στα χέρια καταστηματαρχών, οι οποίοι προκειμένου να προάγουν το ιδιωτικό τους συμφέρον προχωρούν σε κατάληψη του μνημείου, μετατρέποντάς το σε είσοδο του καταστήματος και προέκτασή του, με αποτέλεσμα να παραβιάζεται έτσι κάθε έννοια ελεύθερης πρόσβασης και επικοινωνίας του κοινού με αυτό.
Το γεγονός, ωστόσο, ότι ένα κατάστημα βρίσκεται πλησίον σε μνημείο δεν συνεπάγεται ότι ο καταστηματάρχης αποκτά αυτόματα και κυριαρχικά δικαιώματα επί αυτού. Διαφορετικά, όλα μας τα μνημεία θα είχαν γίνει μπαρ, εστιατόρια και καφετέριες.
Επίσης, η πολυετής και κατά έτος επαναλαμβανόμενη κατάληψη και αλλοίωση του μνημείου των Τριών Πηγαδιών δεν νομιμοποιεί τις πράξεις των υπευθύνων ακόμα κι αν έχουν εξασφαλίσει την άδεια του Δήμου. Αντιθέτως, τις κάνει ακόμα πιο κραυγαλέες και προκλητικές και καθιστά τον διωγμό του παραβάτη από το μνημείο ακόμα πιο επιβεβλημένο, αφού ο τελευταίος δεν περιόρισε τις απαράδεκτες αυτές ενέργειές του σε μια καλοκαιρινή περίοδο αλλά τις επαναλαμβάνει κάθε χρόνο, εκμεταλλευόμενος την ανεκτικότητα των Μυκονιατών και την αδιαφορία ή την συνεργία (;) του Δήμου.
Η ευθύνη για την προστασία[2] της πολιτιστικής μας κληρονομιάς ανήκει θεσμικά στον Δήμο και στην εκάστοτε Δημοτική Αρχή, η οποία οφείλει να διαχειρίζεται τα πολιτιστικά μας μνημεία με γνώμονα το κοινό συμφέρον. Το κοινό συμφέρον έχει να κάνει με την διαφύλαξη, την προστασία και την ανάδειξη των μνημείων μας κι ως εκ τούτου σε καμία περίπτωση δεν είναι δυνατόν να σχετίζεται με την καταπάτησή τους, την αλλοίωσή τους και την απαγόρευση της ελεύθερης πρόσβασης σε αυτά.
Από όσο γνωρίζουμε ολόκληρη η Μύκονος είναι ελεύθερο έδαφος και όπως κανένας δεν μπορεί να μας απαγορεύσει να περνάμε από τα σοκάκια έτσι δεν μπορεί να μας απαγορεύει να περνάμε από μνημεία και ιστορικούς χώρους κατασκευάζοντας συνοριακές γραμμές. 
Είμαστε υπέρ των νυχτερινών καταστημάτων τα υποστηρίζουμε σε καθημερινή βάση αφού διασκεδάζουμε και κοινωνικοποιούμαστε και σε αυτά. Πάνω από όλα όμως υπερασπιζόμαστε το δικαίωμά μας στην ελεύθερη πρόσβαση και επαφή με την πολιτιστική μας κληρονομιά.
Για τον λόγο αυτόν απευθυνόμαστε στον Δήμο Μυκόνου και στο Δημοτικό Συμβούλιο στο οποίο προτείνουμε[3] να ενεργήσει άμεσα ώστε:
1. Να καταργηθεί η συνοριακή γραμμή που χωρίζει τα Τρία Πηγάδια από την υπόλοιπη Μύκονο, με την μόνιμη αφαίρεση των ογκωδών γλαστρών με τις οποίες περιφράζουν τον χώρο των τριών πηγαδιών.
2. Να αποκατασταθεί η ελεύθερη πρόσβαση και η επικοινωνία του κοινού με τα Τρία Πηγάδια σε καθημερινή βάση και κατά την διάρκεια ολόκληρου του 24ωρου.
3. Να απαγορευθεί και να αποτραπεί οποιαδήποτε άλλη αυθαίρετη παρέμβαση στα Τρία Πηγάδια με την οποία ενδεχομένως οι καταστηματάρχες να επιδιώξουν να επαναλάβουν τα ίδια.
4. Τέλος, να μεριμνήσει ώστε και η κατάργηση της συνοριακής γραμμής και η αποκατάσταση της ελεύθερης πρόσβασης και επικοινωνίας του κοινού με τα πηγάδια και η απαγόρευση οποιασδήποτε άλλης παρέμβασης σε αυτά, να γίνουν πράξη. 
Πιστεύουμε ότι με αυτά τα μέτρα θα προστατευτεί[4] επαρκώς το μνημείο, ώστε να αποτραπεί η περαιτέρω αλλοίωσή του, να αναδειχτεί η κληρονομιά μας και να μπορούμε επιτέλους κι εμείς οι Μυκονιάτες να χαιρόμαστε ελεύθερα την επαφή με τα μνημεία μας χωρίς περιορισμούς κι απαγορεύσεις.


[1] Ως μνημεία, εννοούνται «τα πολιτιστικά αγαθά που αποτελούν υλικές μαρτυρίες της ύπαρξης και της δραστηριότητας του ανθρώπου» (Ν. 3028/2002 Άρθρο 2 παρ. β.).
[2] Ο Νόμος 3028/2002 περί προστασίας των Αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς, ορίζει ότι το περιεχόμενο της προστασίας συνίσταται μεταξύ άλλων  «στην διατήρηση και στην αποτροπή της καταστροφής, της αλλοίωσης και γενικά κάθε άμεσης ή έμμεσης βλάβης της και στη διευκόλυνση της πρόσβασης  και της επικοινωνίας του κοινού με αυτήν».
[3] Το Άρθρο 215 παρ.3 του Ν.3463/2006 ορίζει ότι: «Οι δημότες και οι κάτοικοι μπορούν επίσης να καταθέτουν προτάσεις για την επίλυση διαφόρων ζητημάτων αρμοδιότητας του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου ή του συμβουλίου του τοπικού ή δημοτικού διαμερίσματος. Οι προτάσεις συζητούνται υποχρεωτικά στο οικείο συμβούλιο, εφόσον έχουν κατατεθεί από τουλάχιστον είκοσι πέντε (25) άτομα και ενημερώνονται οι ενδιαφερόμενοι για τη σχετική απόφαση που λαμβάνεται.»
[4] Το Άρθρο 75, τομέας Ι περ. στ) παρ.6 του N. 3463/2006 ορίζει ότι αρμοδιότητα του Δήμου είναι  «Η προστασία μουσείων, μνημείων, σπηλαίων, καθώς και αρχαιολογικών και ιστορικών χώρων της περιοχής και των εγκαταστάσεων αυτών.»   

9 σχόλια:

  1. Νομίζω ότι πρέπει να οριοθετηθεί ο χώρος του μνημείου με κιγκλίδωμα η άλλο πρόσφορο μέσο με ελεύθερη την πρόσβαση από την πλευρά του δρόμου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η οριοθέτηση νομίζω υπάρχει ήδη, είναι αυτό το μικρό σκαλάκι που πρέπει να πατήσει κανείς για να βρεθεί στα Τρία Πηγάδια. Αυτό είναι το όριο που πρέπει να γίνει σεβαστό. Το κιγκλίδωμα είναι άλλο ένα σύνορο που θα ελαχιστοποιεί την ελεύθερη πρόσβαση και θα το φυλακίζει κατά κάποιο τρόπο. Προσωπικά μου αρέσει που είναι ανοιχτός ο χώρος αλλά με ενοχλεί που το μνημείο δεν γίνεται σεβαστό.

    Είμαι της άποψης ότι τα πηγάδια πρέπει να παραμείνουν προσβάσιμα και διασπελάσιμα από το κοινό και κάποια στιγμή θα πρέπει να κοιτάξουμε όχι μόνο να μην αποκτήσουν μουσειακό χαρακτήρα, αλλά πώς θα τα επανεντάξουμε στην σύγχρονη ζωή. Είτε μέσω της παιδείας είτε μέσω του τουρισμού μπορούν να γίνουν ενέργειες που αναδεικνύουν το μνημείο, την ιστορία μας και τον πολιτισμό μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το κιγκλίδωμα η άλλο αποτελεσματικό μέσο αισθητικά βέλτιστο, χρειάζεται ώστε να προστατεύει τα 3 πηγάδια από τους βαρβάρους και έχοντας την προς τον δρόμο πλευρά ελεύθερη και ελεύθερα στο κοινό είναι και ενσωματωμένα στην λειτουργία της πόλης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Είναι φανερό πλέον οτι ενεργείς εν'ονόματι αντίθετων επαγγελματικών συμφερόντων με το "ΑΣΤΡΑ".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Επειδή αυτό που είναι φανερό για σας,δεν είναι για τους άλλους,παρακαλώ μας αναλύετε την σκέψη σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μα θέλει "ανάλυση"; Που το είδατε το μνημείο και την καταπάτηση;
    Εδώ και μήνες ο Τάσος (προφανώς καθοδηγούμενος) λέει και ξαναλέει για καταπάτηση και οτι οι Μυκονιάτες δεν θενέλουν την πλατεία του Αϊ-Γιώργη με καρέκλες κλπ. Πως και με ποια ιδιότητα μιλάει εν'ονόματι των Μυκονιατών;
    Το κλαμπ ΑΣΤΡΑ είναι από τα ελάχιστα νυχτερινά κέντρα με ποιότητα και κοσμοπολίτικο στυλ που με επιμέλεια προφυλάσσουν τόσες δεκαετίες οι ιδιοκτήτες. Είναι επίσης πολύ γνωστό οτι είναι ο τόπος όπου προτιμούν οι εναπομείνατες υψηλού εισοδήματος επισκέπτες της Μυκόνου.
    ΑΥΤΑ ΑΚΡΙΒΩΣ στοχεύει η συνεχής σχολαστική ενασχόληση του μπλοκ με τις δήθεν οικολογικές ευαισθησίες και τις δήθεν καταγγελίες η=για κατάληψη και άλλα φαιδρά. Φαντάζομαι τι θα γινόταν στο νησί με τα καταστήματα εάν οι Μυκονιάτες δεν γύριζαν την πλάτη στο συνδιασμό του!
    Πάντως θα πρέπει να γνωρίζει και ο γράφων και οι πάτρονές του, οτι ΔΕΝ αρκεί το κλείσιμο του "ΑΣΤΡΑ" για να "εισπράξουν" την πλούσια πελατεία... Χρειάζεται ποιότητα και γνώση που μάλλον δεν υπάρχει γενικώς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Εάν σωστά κατάλαβα μπρος την ποιότητα και το κοσμοπολίτικο στυλ του καφέ-μπαρ ΑΣΤΡΑ ας πάνε και τα παλιοπήγαδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Εάν αυτό κατάλαβες, τότε επιβεβαιώνεται η "φήμη" οτι η βλακεία είναι ένα βακτήριο ανθεκτικό που μπορεί να μεταδοθεί ακόμη και διαδικτυακά!
    Είδες εσύ ή οι πάτρονές σας καμία καταστροφή στα πηγάδια (ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΝΗΜΕΙΑ!!) όλα αυτά τα χρόνια που το "ΑΣΤΡΑ" έχει τραπέζια εκεί στην πλατεία;

    Εδώ κοντεύει να καταληφθεί όλη η παραλιακή ζώνη για τους πεζούς από τα μαγαζιά που όλο και επεκτείνονται και εσείς τσιμουδιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Η βλακεία είναι προσωπική σας υπόθεση και δεν αφορά κανέναν άλλο ΤΕΛΕΙΑ Τα 3 πηγάδια είναι μνημείο ΤΕΛΕΙΑ Τα 3 πηγάδια πρέπει να αποδοθούν σε αυτούς που ανήκουν ΤΕΛΕΙΑ Κάθε περαιτέρω συζήτηση δεν έχει νόημα ΤΕΛΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή